|
februari 2010
Ahmed Marcouch "Goed dat een corporatie in kunst investeert om leefbaarheid te vergroten"
Hoe bevalt het wonen in het Jatopa-complex? En welke rol spelen de kunstwerken van Studio Job, die in de vorm van allerlei verschillende reliëfs in de gevels van de gebouwen zijn aangebracht? We vroegen het aan een bewoner, die toevallig ook voorzitter is van het stadsdeel Slotervaart: Ahmed Marcouch.
U woont in Jatopa. Hoe bevalt het u daar?
Ik woon hier nu ongeveer een jaar en het bevalt me heel goed. Dat heeft alles te maken met de samenstelling van de bewoners in de wijk, die een mix is van Nederlanders met verschillende culturele achtergronden. De opbouw is evenwichtig, en dat straalt uit op de wijk.
De kunst is mede bedoeld om de gebouwen een eigen identiteit te geven en het gevoel van eigenheid en trots bij de bewoners te versterken. Denkt u dat het werkt en zo bijdraagt aan de leefbaarheid in de wijk?
Uiteindelijk moeten mensen het natuurlijk zelf doen. Maar ik denk wel dat het helpt. Ik merk dat mensen het gevoel hebben dat ze ergens bij horen. Bijvoorbeeld aan de Jan Tooropstraat, waar je die grote kleurige toegangsdeuren hebt, bij de gele of bij de blauwe deur. De reliëfs in de gevels geven een speelsheid en maken de gebouwen bijzonder. En als je in de krant dan iets leest over de kunstwerken in de gevels, dan is dat voor mensen leuk. Het geeft je toch een goed gevoel om te wonen in een gebouw dat bijzonder is.
Vindt u het verantwoord dat woningcorporatie Far West geld spendeert aan kunst, net als aan sociaal-maatschappelijke projecten? Er zijn ook mensen die vinden dat een corporatie alleen in stenen moet investeren.
Ik vind het niet alleen goed dat dat gebeurt, ik vind het zelfs een noodzaak. Het contact met een huurder of koper mag niet beperkt zijn tot een contract tekenen, de sleutel overhandigen, en veel succes verder. Corporaties hebben een verantwoordelijkheid voor het woongenot en de leefbaarheid in de wijken. Dat heeft te maken met de samenstelling, wie huisvest je? En dat je als corporatie bijvoorbeeld het initiatief neemt om nieuwe bewoners aan hun buren voor te stellen. We moeten ook leren van wat vroeger fout is gegaan, en dat was onder andere de anonimiteit die men in de grote steden liet ontstaan. We zijn hier in Slotervaart gezegend met de corporaties die we hebben: Far West, maar ook de Alliantie. Zij hebben passie voor de buurt, een emotionele betrokkenheid. Je ziet het verschil tussen corporaties die met hun voeten in de wijken staan, die hun mensen kennen, en corporaties waar dat niet het geval is. Ik vind het dus belangrijk dat corporaties meer doen dan alleen woningen bouwen of renoveren, mits het relevant is voor de leefbaarheid.
Far West en Kunst en Bedrijf hebben er bij de kunstopdracht specifiek rekening mee gehouden dat het kunstwerk toegankelijk moest zijn voor alle bewoners, ongeacht hun culturele of religieuze achtergrond. Vindt u dat belangrijk?
Ik vind dat een moeilijke vraag, omdat enerzijds kunst moet verheffen. Mensen moeten uitgedaagd worden de kunst te begrijpen. Anderzijds moeten mensen er wel wat mee hebben. Veel mensen hebben een probleem met bloot. Als dat in dit kunstwerk voor zou hebben gekomen, dan zou dat wel een probleem geweest kunnen zijn, omdat het werk zo alomtegenwoordig is. Het zit op alle gevels, en is niet een losstaand beeld waarbij je even de andere kant op kunt kijken als je het passeert. Daarom vind ik het goed dat er met de gevoelens van mensen rekening is gehouden.
Hoe ervaart u zelf de ornamenten van Jatopa?
Ik vind het heel mooi, het voegt echt iets toe. Het alternatief zouden kale betonnen lateien zijn geweest. Wel is het zo, dat je het na een tijdje zelf niet meer ziet. Je went eraan. Maar als je dan bezoekt krijgt, dan is de kunst vaak het eerste waarover ze beginnen. Hen valt het wel op, en het is iets waar veel over gesproken wordt. Als het er niet zou zijn, dan zou ik het zeker missen.
Terug naar overzicht nieuwsberichten |
|
 |
|
|